Vzniku firmy napomohla kríza
Firmu JCC so sídlom a výrobou v Nitre založil v roku 2008 Mgr. Július Čurgali. Nadviazal pritom na úspešnú tradíciu rodinnej firmy Drevomont, ktorú v roku 1991 spolu s niekdajším spoločníkom založil jeho otec Július Čurgali st. Špecializovali sa na výrobu otvorových výplní, tzn. okná, dvere, atypické zákazky, neskôr aj repliky na rekonštrukcie sakrálnych stavieb, historických budov, zámkov a pod. Veľa zákaziek realizovali pre Nemecký trh. Firma zamestnávala cca 25 ľudí. Svoje výrobky spočiatku vyrábali výhradne z masívneho dreva, a to ako rámy, tak kazetové výplne. Lenže sa začali objavovať problémy so zosychaním a praskaním – hlavne pri kazetách. Preto prešli na sendvičové dosky s tepelno-izolačným jadrom, ktoré sa vtedy väčšinou dovážali z Nemecka. To ale malo aj svoje nevýhody: veľmi obmedzená ponuka drevín, štandardizované rozmery, kvôli ktorým vznikal drahý odpad, dlhé dodacie termíny, vysoká cena a prakticky nulový servis. A tak si začali tieto polotovary vyrábať sami.
Ďalšie plány prosperujúcej firmy ale prekazil nástup krízy v roku 2008 a s ňou súvisiaci prepad zákaziek v stavebníctve, ako aj rozhodnutie spoločníka odísť z firmy a založiť si vlastný biznis. Po rozdelení majetku prišli o polovicu dielne a strojov, čo im znemožnilo pokračovať vo výrobe okien. Okrem toho už v tom čase zaznamenávala silný nástup okna so silnejšími profilmi, takže okrem strojov by museli investovať aj do nových nástrojových sad. S ohľadom na túto zložitú situáciu, keď vo firme navyše ostali len 3 pracovníci, skúsili sa vydať novou, doposiaľ neprebádanou cestou zákazkovej výroby polotovarov pre iných stolárov. Vychádzali pritom z vlastnej skúsenosti, a tiež zo skúseností iných výrobcov, ktorí používali dovážané sendviče.
„Neboli sme sami, komu podmienky obchodných firiem dovážajúcich sendvičové dosky nevyhovovali. Aj niektorí ďalší stolári si preto začali tieto polotovary vyrábať sami. Čoskoro však zistili, že bez zodpovedajúcich technológií je problém dosiahnuť požadovanú kvalitu a že časová a finančná úspora tiež nie je až taká veľká, ako si predstavovali,“ A tak založili firmu JCC s cieľom ponúknuť stolárom zameraným na výrobu otvorových výplní kvalitné a cenovo dostupné polotovary, ktoré by dokázali konkurovať produktom dovážaným z Nemecka. A to nielen kvalitou, ale predovšetkým servisom zameraným na zákazníka. Najmä širokou ponukou povrchových dýh, individuálnou zákazkovou výrobou na mieru a krátkymi dodacími termínmi.
Od počiatočnej nedôvery k postupnému ovládnutiu trhu
„Začali sme štandardnými dvernými krídly na mieru podľa rozmerov, ktoré si zákazník dodal, a sendvičovými panely pre výrobu dverných výplní (Tepelno-izolačné jadro opláštené vodeodolnými preglejkami a okrasnou dyhou). Vyrábali sme ich v jednotných formátoch, ale v rôznych hrúbkach podľa priania zákazníka v závislosti na hĺbkach zasklievacích polodrážok. Spočiatku sme zo strany stolárov narážali na určitou nedôveru. Mysleli si, že výrazne ušetrí, keď si panely budú lepiť sami. Ušetrili síce čas oproti dodacím termínom obchodníkov, ale museli venovať svoj čas výrobe. A ten je na celom výrobku najdrahší. Skoro preto pochopili, že cena nie je tím rozhodujúcim faktorom, a že je pre nich výhodnejšie, keď si tovar objednajú od dodávateľa, ktorý im ho ale dodá behom 4–5 dní na dielňu,“ pokračuje J. Čurgali.
V predaji nastal obrat a záujem zákazníkov postupne rástol. Firma už nemusela venovať toľko energie samotnému obchodu, mohla sa začať pomaly rozrastať a premýšľať aj o vývoji nových produktov. Na svojich obchodných cestách si Július Čurgali všimol veľké množstvo odrezkov a zvyškov zo sendvičových panelov, ktoré sa stolárom hromadili v dielňach. A tak rovnakým spôsobom ako dverné krídla začali ponúkať aj hotové kazety, to znamená nielen hrúbky, ale aj celkové rozmery presne na mieru podľa zadania zákazníka. Cena za meter štvorcový síce mierne vzrástla, ale zákazník ušetril čas za formátovanie. Tým došlo zároveň k zníženiu rizika vzniku povrchových defektov (škrabance a pod.), a taktiež sa výrazne znížilo množstvo vznikajúcich odpadov.
Firma postupne prijala ďalších zamestnancov a zvýšila produkciu. Zatiaľ čo počas prvého roku svojej existencie predali iba 4 dverné krídla za celý rok, dnes vyrába mesačne mnohonásobne viac dverných krídiel a kaziet. 60% predaja pokrýva slovenský trh, 25% český a ostatné iné krajiny.
Základom úspechu je kvalitný servis a vlastný vývoj
Pred rokmi nadviazali spoluprácu s Třineckou obchodnou spoločnosťou Exkalibr, ktorá prevádzkuje špecializovaný portál www.dvernikridlanamiru.cz. „Stolári na ňom nájdu náš kompletný sortiment vrátane všetkých technických parametrov a môžu si priamo na portáli presne nakonfigurovať výrobok podľa vlastných požiadaviek, okamžite sa im zobrazí cena, a môžu vytvoriť objednávku. Do cca 5 pracovných dní od prijatia objednávky potom majú objednaný tovar na dielni. Riadime sa heslom, že čas je na prvom mieste.
Ďalšiu dôležitú úlohu v rozvoji firmy zohráva vlastný vývoj. Preto sa snaží každý rok predstaviť svojim zákazníkom nejakú novinku.